СЕГРЕГАЦІЯ: ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ТА НЕОБХІДНІСТЬ ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАКРІПЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.18

Ключові слова:

сегрегація, дискримінація, гендер, рівність, законодавче закріплення, обмеження

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність законодавчого закріплення визначення поняття сегрегації та протидії цьому явищу. Наголошено на тому, що дискримінація виступає родовим поняттям щодо сегрегації, а остання – формою дис- кримінації, яка має власні особливості та види. Вказано на необхідність доповнення Закону України «Про засади запобі- гання та протидії дискримінації в Україні» статтями щодо запобігання і протидії сегрегації. Під сегрегацією запропоно- вано розуміти форму дискримінації, котра полягає у діянні, спрямованому на відокремлення окремих індивідів (соціальних груп), які вирізняються за расовими, гендерними, сексуальними, соціальними, релігійними, освітніми, професійними чи іншими ознаками, без об’єктивно обґрунтованого і правомірного виправдання такого відмежування. Акцентовано увагу на значній диференціації проявів сегрегації у сучасному суспільстві та поширеності гендерної сегрегації у сфері праці (професійної сегрегації), зокрема й в Україні. Зроблено наголос на тому, що сегрегація не є подоланим сьогодні явищем, а її прояви доволі різноманітні. До прикладів сегрегації у сучасному суспільстві віднесено ставлення до ромів, вимушених переселенців зі Сходу України й осіб, котрі відмовляються вакцинуватися від COVID-19. Зроблено висновок про необхід- ність комплексної протидії цьому явищу, яка має розпочатися із законодавчого закріплення поняття сегрегації. Заува- жено, що добровільне відокремлення себе від інших осіб на підставі однієї з перелічених ознак не є сеґреґацією. Проявами такого добровільного відокремлення можна вважати діяльність освітніх і культурних закладів та установ, призначених для представників певної культури, носіїв певних традицій або національних меншин.

Посилання

Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні : Закон України від 06 вересня 2012 р. № 5207-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 32. С. 1720. Ст. 412.

Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації : Міжнародний документ ООН від 21 грудня 1965 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_105#Text (дата звернення 28.06.2021).

Загальнополітична рекомендація ЄКРН № 7: Національне законодавство щодо боротьби з расизмом і расовою дискримінацією від 13 грудня 2002 р. URL: https://rm.coe.int/ecri-general-policy-recommendation-no-7-revisedon-national-legislatio/16808b5ab8 (дата звернення 28.06.2021).

Пономарьов С.Ю., Федорович І.Ю. Запобігання та протидія дискримінації в Україні : посібник для працівників органів державної влади та місцевого самоврядування. Київ : Міжнародна організація з міграції, Представництво в Україні, 2014. 74 с.

Померла Лінда Браун, справа якої поклала край сегрегації в школах США. URL: https://ukrainian.voanews.com/a/lindabravn-sehrehatsiya-shkola/4319096.html (дата звернення 28.06.2021).

Єфанова І.В., Марценюк Т.О. Гендерна сегрегація на ринку праці України у сфері інформаційних технологій. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2014. № 8. С. 69–81.

Гендерна сегрегація – стереотип та проблема сучасного розвитку вітчизняного ринку праці /І.В. Ангелко, Г.А. Лех, Л.В. Рібун. Науковий вісник НЛТУ України. 2018. Т. 28, № 9. С. 31–34.

Сегрегація в центрі Європи в 21 столітті? Реальність. URL: https://gurt.org.ua/articles/31492/bull/(дата звернення 28.06.2021).

Аналітичне дослідження участі жінок у складі робочої сили України. Колектив авторів. Фонд народонаселення ООН. 2012. URL: https://genderindetail.org.ua/library/suspilstvo/analitichne-doslidzhennya-uchasti-zhinoku-skladi-robochoi-sili-ukraini-134875.html (дата звернення 28.06.2021).

Кодекс законів про працю України : Закон України від 10 грудня 1971 р. № 322-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення 28.06.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-28