ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.11

Ключові слова:

«soft skills», «hard skills», ринок праці, конкурентоздатність, навички-індикатори, програма розвитку навичок

Анотація

У статті розглядається комплекс професійних навичок – «soft skills», представлено контент-аналіз дефініції «soft skills». Подано результати дослідження інших авторів, орієнтоване на виявлення розуміння «soft skills» в академічній спільноті. Отримані результати підтверджують гіпотезу авторів про «точкові» включення «soft skills» у навчальні програми та майже повну відсутність практик їх формування. Відповідно до отриманих даних автором проведе- но додаткове дослідження у змішаних групах підвищення кваліфікації викладачів інформатики, фізики, математики й астрономії, інституту післядипломної педагогічної освіти за допомогою методики-індикатора «Soft Skills», запро- понованою О.Г. Глазуновою, Т.В. Волошиною, В.І. Корольчук, що складається із 5 груп навичок-індикаторів. Слухачі курсів підвищення кваліфікації (педагоги) досліджуваної групи мають невисокий загальний показник розвитку «soft skills». Найнижчими є дані по навичках особистісної ефективності, навичках комунікації й управлінські навички. Осо- бливо низькими у вказаних групах навичок виявилися індикатори креативності, проведення переговорів вміння сформу- вати систему комунікації у команді Запропоновано адаптувати програму з розвитку навичок ефективної комунікації та конструктивного вирішення конфліктів Громадської організації «Центр психологічного розвитку “Разом”». Про- грама складається із семи тренінгів і може бути використана для слухачів (педагогів) курсів підвищення кваліфікації інституту післядипломної освіти. До програми тренінгів рекомендовано включити теми і завдання щодо групової динаміки, комунікації, лідерства та керівництва у групах, колективах, team building, тайм-менеджменту, емоційної компетентності, залучення до обговорення й аналізу педагогічних ситуацій із використанням технологій «мікрофон», «мозковий штурм», «брейн-ринг», feedback, відповідна організація робочого простору, що дає змогу встановлюва- ти зоровий контакт, взаємодіяти, комунікувати з використанням методу проєктів і міні-проектів, із залученням IT-технологій (на базі сервісу SharePoint, Microsoft Office 365, хмарного сервісу GitHub, хмарного сервісу Jira тощо).

Посилання

Глазунова О.Г., Волошина Т.В., Корольчук В.І. Розвиток «soft skills» у майбутніх фахівців з інформаційних технологій: методи, засоби, індикатори оцінювання. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. спецвип.. С. 93–106.

Ивонина А.И., Чуланова О.Л., Давлетшина Ю.М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft-skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников. Науковедение. Т. 9, № 1. 2017. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf.

Біляковська О.О. «Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Prace naukowe Akademii im. J. Długoszawa Częstochowie. Rocznik polsko-ukrainski. Częstochowa. 2018. Т. XХ. S. 175–186.

Смагіна Т.М. Зміщення акцентів з hard skills на soft skills в підвищенні професійної компетентності педагогів у системі післядипломної освіти. Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти регіону : збірник матеріалів конференції / за ред. О.В. Пастовенського. Житомир, 2017. C. 21–28.

Павленко Т.В. Основні психологічні підходи визначення поняття «комунікація». Актуальні проблеми психології. Т. ІX, Загальна психологія. Етнічна психологія. Історична психологія. Вип. 9, 2016. С. 368–376.

Раицкая Л.К., Тихонова Е.В. Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2018. Т. 15. № 3. С. 350–363.

Grzesiak J. «Mentoring» i «coaching misją» kompetentnego i odpowiedzialnego nauczyciela nauczycieli. Ewaluacja i innowacje w edukacji. Kompetencje i odpowiedzialność nauczyciela / red. J. Grzesiak, Kalisz-Konin, 2010. S. 577–585.

Кожушкіна Т.Л. Міжособистісна взаємодія як складова частина «soft skills» студентів педагогічного коледжу. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Вип. 63. 2018. С. 77–81.

Наход С.А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи. 2018. № 63. С. 131–135.

Ткачук І.І., Сосновенко Н.В. Розвиток «М’які навички» у студентів коледжів. Професійна освіта. 2019. № 3 (84). С. 16–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-28