НОВИЙ ПІДХІД ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ВИГОРАННЯ ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ (НА ПРИКЛАДІ ПРАЦІВНИКІВ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.13

Ключові слова:

синдром професійного (емоційного) вигорання, державні службовці, працівники правоохоронних органів,позитивна психологія, загальнолюдські чесноти (цінності), фази вигорання, особистісні характеристики.

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідження синдрому професійного вигорання у держслужбовців на прикладі представників правоохоронних органів. Розглянуто основні положення позитивної психології та обґрунтовано новий підхід до вивчення вищезазначеного феномену у даної категорії співробітників. У дослідженні використано новітній психодіагностичний інструментарій «Цінності у дії» («Values in Action») для виявлення «позитивних» рис характеру з урахуванням загальнолюдських чеснот та індивідуально-психологічних особливостей (цінності/чесноти особистості, які включені до класифікації даної методики: мудрість, сміливість, гуманність, справедливість,помірність, трансцендентність), розроблений американськими вченими М. Селігманом та К.Петерсеном, а також методики щодо визначення наявності фаз або симптомів професійного вигорання та особистісних рис характеру працівників правоохоронних органів. Встановлено, що на першій фазі вигорання, фазі напруження, для досліджуваних характерними є невротичність, сором’язливість, депресивність та емоційна лабільність. На стадії резистенції, другій фазі вигоран- ня, у працівників правоохоронних органів мають прояви такі властивості, як невротичність, спонтана агресивність, депресивність, дратівливість, реактивна агресивність, сором’язливість, відкритість,емоційна лабільність. На фазі виснаження спостерігається загострення всіх особистісних характеристик працівників правоохоронних органів,які були притаманні попереднім двом складовим професійного вигорання – фазі напруження та фазі резистенції. Спостерігаються статистично значущі дані негативного кореляційного зв’язку між цінністю «Гуманність» та фазою напруження, а також між фазою виснаження та такими чеснотами, як «Мудрість», «Сміливість», «Гуманність».

Посилання

Аршава І.Ф., Аршава І.О. Особливості формування і шляхи попередження професійного (емоційного) вигорання нотаріусів. Матеріали міжнародно-практичної конференції «Наука без кордонів», Варшава, Польща, 2010.

Burke, R.J., Greengalass, E. A longitudinal study of psychological burnout in teachers. Human Relations. 2003. V. 48 (2). P. 187–202.

Daniel, J., Shabo, I. Physchological burnout in professional with permanent communication. Studia-Physchologica. 1999. V. 35 (4-5). P. 412–414.

Kurtz, D. Burnout Among Police Officers: Differences In How Male, Female Police Officers Manage Stress On The Job. American J. of Criminal Justice. 2008.V. 2. P. 17–26.

Носенко Е. Л., Грисенко Н. В. Роль позитивних цінностей і властивостей особистості у попередженні емоційного вигорання педагога : моногр . Д. : РВВ ДНУ, 2012. 180 с.

Schaufeli, W., Leiter, M., Maslach, C. Burnout: 35 years of research and practice. Career Development International. 2009. 14. P. 204–220.

Хайрулін О. Професійне вигорання військовослужбовців як предмет психологічного аналізу. Психологія і суспільство. 2014. № 2. С. 98–128.

Lambert, E., Barton-Bellessa, S., Hogan, N. The Consequences of Emotional Burnout Among Correctional Staff. Sage Open, April-June, 2015. P. 1–15.

Leiter, M, Bakker, A., Maslach, C. The contemporary context of job burnout. Burnout at work: A psychological perspective. New York, NY : Psychology Press, 2014. P. 1–9.

Мілорадова Н.Е. Особливості прояву емоційного вигорання у працівників органів внутрішніх справ з різним стажем професійної діяльності. Вісник Національної академії оборони України. Питання психології. 2009. № 2 (10). С. 106–110.

Моцонелідзе І.О. Психологічні особливості чинників, що зумовлюють виникнення емоційного вигорання у працівників органів внутрішніх справ . Проблеми сучасної психології. 2011. № 11. С. 508–518.

Peterson, C., Seligman, M. Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC : American Psychological Association, 2004. 689 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06