ВПЛИВ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ НА РЕФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.2.20Ключові слова:
Євроінтеграція, публічна служба, професійна освіта, державне управління, компетентнісний підхід, цифровізація, НАДС, управління людськими ресурсамиАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз впливу євроінтеграційних процесів на реформування професійної освіти публічних службовців в Україні в умовах сучасних викликів і стратегічного курсу держави на інтеграцію до Європей- ського Союзу. Автор обґрунтовує, що професійна освіта публічних службовців є ключовим елементом трансформації системи державного управління, яка має відповідати принципам прозорості, підзвітності, ефективності та доброго врядування. У фокусі дослідження – нормативно-правові та інституційні зміни, зокрема прийняття нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та заплановані зміни до Закону «Про державну служ- бу», які створюють підґрунтя для запровадження єдиних стандартів підготовки та підвищення кваліфікації кадрів у публічному секторі.Особлива увага приділена діяльності Національного агентства України з питань державної служби (НАДС), зокре- ма впровадженню Єдиної державної електронної платформи професійного навчання, що відповідає сучасним вимогам цифровізації, відкритості й гнучкості. Проаналізовано також міжнародний досвід та рекомендації програми SIGMA та положення Комунікації Європейської Комісії «Enhancing the European Administrative Space (ComPAct)», які фор- мують рамкові орієнтири для трансформації української моделі публічного управління. Також автором розглянуто виклики, що стримують реалізацію реформ, а саме: фрагментарність впровадження інновацій, нерівномірність про- фесійного рівня службовців у регіонах, обмежена мотивація до навчання, розрив між теорією та практикою, а також нестача уніфікованих стандартів підготовки.Результати дослідження підкреслюють необхідність комплексного підходу до реформи професійної освіти – з ура- хуванням потреб воєнного часу, зобов’язань України та важливості формування лідерських, цифрових і міжкультур- них компетентностей публічних службовців.
Посилання
5 years of Diya.Education: how the platform is changing Ukraine's digital future (2025). Ministry of Digital Transformation of Ukraine. Retrieved from: https://thedigital.gov.ua/news/5-rokiv-diyaosvita-yak-platforma-zminyue- tsifrove-maybutne-ukraini (accessed 05 June 2025). (in Ukrainian)
Enhancing the European Administrative Space (ComPAct) (2023). European Commission. Retrieved from: https:// commission.europa.eu/system/files/2023-10/2023.4890%20HT0423966ENN-final.pdf (accessed 04 June 2025)
Principles of Public Administration (2023). SIGMA (Support for Improvement in Governance and Management). OECD Publishing.. Retrieved from: https://www.sigmaweb.org/en/publications/the-principles-of-public-administration_7f5ec453-en.html (accessed 05 June 2025)
Alushina, N. (2024) Pidvyshchennia kvalifikatsii za napriamom «yevrointehratsiia» [Advanced training in the field of European integration]. NADC. Retrieved from: https://nads.gov.ua/news/nataliia-aliushyna-uspishna-ievrointehratsiia-ukrainy-vymahaie-posylenoi-spromozhnosti-publichnoi-sluzhby (accessed 04 June 2025). (in Ukrainian)
Analytical report on the results of regional professional development centers in 2024 (2024). НАДС. Retrieved from: https://nads.gov.ua/storage/app/sites/5/DIYALNIST/PROFF%20NAVCHANJA/zvit.pdf (accessed 04 June 2025) (in Ukrainian)
Pankuch, M. (2024). Yevrointehratsiini vplyvy na rozvytok osvitnoi systemy Ukrainy [European integration influences on the development of Ukraine's education system]. Intermarum: istoriia, polityka, kultura. 2024. №4 (in Ukrainian) https://doi.org/10.35433/history.112076
Petkun S. (2024) Theoretical and methodological conceptualization of mechanisms of state management of social security in Ukraine in the context of digital transformation: dissertation: PhD thesis abstract. K. Retrieved from: https://duikt.edu.ua/uploads/p_2611_32147188.pdf (accessed 03 June 2025) (in Ukrainian)
Knowledge Management Portal: Unified State Electronic Platform for the Professional Development of Public Servants (2025). НАДС. Retrieved from: https://pdp.nacs.gov.ua/courses?utm_source=chatgpt.com (accessed 05 June 2025). (in Ukrainian)
On service in local government bodies: Law of Ukraine No. 3077-IX (2023, May 2). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3077-20#Text (accessed 05 June 2025) (in Ukrainian) Yb%X85_b2y7Q*
On approval of the Strategy for digital development, digital transformation, and digitization of the public finance management system for the period until 2030: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1467-r (2021, November 17). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/go/1467-2021-р (accessed 05 June 2025) (in Ukrainian)
Sopilka, А. (2023). Rozvytok systemy profesiinoho navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Development of a professional training system for civil servants in the context of European integration]. Epistemolohichni doslidzhennia v filosofii, sotsialnykh i politychnykh naukakh. 1, 45–52. (in Ukrainian) 142-149. https://doi.org/10.15421/342334.
Sokhan I., Nemirovich Yu., Dovzhuk V. (2024) Analiz vplyvu yevropeiskykh standartiv na reformuvannia systemy vyshchoi osvity v Ukraini [Analysis of the impact of European standards on the reform of higher education in Ukraine.]. Pedahohichna akademiia: naukovi zapysky, 2. (in Ukrainian) https://doi.org/10.5281/zenodo.14505456.
Zhang F. (2022) Mekhanizmy rehuliuvannia profesionalizatsii kadriv publichnoi sluzhby v umovakh yevrointehratsii yak problema natsionalnoi bezpeky [Mechanisms for regulating the professionalization of public service personnel in the context of European integration as a national security issue]. Publichne uriaduvannia. (5 (33), 114-119. (in Ukrainian) https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-5(33)-16
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.