ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ: РОЛЬ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ У СОЦІАЛЬНОМУ, ВІКОВОМУ, ОРГАНІЗАЦІЙНОМУ ТА СЕКСУАЛЬНОМУ КОНТЕКСТАХ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.2.15Ключові слова:
юнацький вік, процес спілкування, соціальна інтеграція, фабінг, стрес, копінг-стратегії, міжстатева комунікація, інтимна близькість, онлайн-комунікаціяАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування ефективних комунікативних навичок у юнацькому віці, який є критичним періодом становлення особистості. Автори здійснили теоретичний аналіз вікових і соціальних факторів, що впливають на комунікацію молоді. Окреслено основні виклики цього періоду, зокрема кризу ідентичності, яка значною мірою визначає моделі міжособистісної взаємодії. Показано, що комунікація в юнацькому віці трансформується з простого обміну інформацією на ключовий механізм самовираження і побудови соціальних зв’язків. У цей період спілкування набуває особистісного забарвлення, стає засобом реалізації внутрішніх потреб. Особлива увага приділяється впливу сучасних технологій і соціальних мереж, які можуть спричиняти негативні явища, такі як фабінг (переключення уваги з реального спілкування на гаджети), що ускладнює встановлення і підтримку глибоких емоційних контактів. Це призводить до зниження довіри у взаєминах, зменшення емоційної підтримки та підвищення конфліктності.У статті зазначається, що онлайн-комунікація сприяє формуванню поверхневих соціальних контактів, які не завжди забезпечують юнакам досвід глибокого та щирого спілкування.На основі емпіричного дослідження підтверджено зв’язок між вибором копінг-стратегій і рівнем комунікативного контролю. Встановлено, що респонденти, які використовують проблемно-орієнтовані стратегії, демонструють вищу комунікативну ефективність і адаптивність, на відміну від тих, хто обирає емоційно-орієнтовані або стратегії уникнення, що характеризуються нестабільністю, труднощами в соціальній адаптації і меншою ефективністю спілкування. Такий зв’язок засвідчує важливість розвитку навичок усвідомленого подолання стресових ситуацій як бази для формування зрілої системи комунікативної поведінки. Загалом результати свідчать про необхідність враховувати як вікові, так і соціальні фактори в процесі розвитку комунікативних навичок серед молоді з метою забезпечення їх успішної адаптації та соціалізації.
Посилання
Erikson, E.H. (1968). Identity, youth, and crisis. New York: W. W. Norton [in English].
Costello, M.A., Allen, J.P., Womack, S.R., Loeb, E.L., Stern, J.A., & Pettit, C. (2022). Characterizing emotional support development: From adolescent best friendships to young adult romantic relationships. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12809 [in English].
Mu, X., Wang, Q., Wu, N. et al. (2025). The influence of empathy on the interpersonal emotion regulation strategies of adolescents. Scientific Reports, 15, 17613. https://doi.org/10.1038/s41598-025-00802-z [in English].
Allen, J.P., & Loeb, E.L. (2015). The autonomy-connection challenge in adolescent–peer relationships. Child Development Perspectives, 9(2), 101–105 [in English].
Komarnytska, L.M., & Borovysiuk, T.V. (2023). Internet-adiktsiia yak rezultaty sotsialnoi intehratsii molodi [Internet addiction as a result of youth’s social integration]. Sotsialna robota ta psykholohiia: Osvita i nauka, (1), 16–20. Vinnytsia: Akademiia [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/3041-1351/2023-1-3
Puhach, S., Mezentsev, K., & Gnatiuk, O. (2021). Social networking in the everyday life of student youth in Western Ukraine. Geografický časopis – Geographical Journal, 73(3), 283–295. https://doi.org/10.31577/geogrcas.2021.73.3.15 [in English].
Nesi, J., Widman, L., Choukas-Bradley, S., & Prinstein, M.J. (2017). Technology-based communication and the development of interpersonal competencies within adolescent romantic relationships: A preliminary investigation. Journal of Research on Adolescence, 27(2), 471–477. https://doi.org/10.1111/jora.12274 [in English].
Dogru, M.C., Oge, R.M., Satici, S.A., & Deniz, M.E. (2025). Trust and romantic relationship quality as serial mediators of link between partner phubbing and relationship satisfaction. Psychological Reports. https://doi.org/10.1177/00332941251335603 [in English].
Taba, M., Lewis, L., Cooper, S.C., Albury, K., Chung, K.S.K., Lim, M., Bateson, D., Kang, M., & Skinner, S.R. (2020). What adolescents think of relationship portrayals on social media: A qualitative study. Sexual Health, 17(5), 467. https://doi.org/10.1071/sh20056 [in English].
Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.