ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.2.14Ключові слова:
адаптація, мотивація, освітнє середовище, гендерні відмінності, соціальна підтримка, організаційна підтримка, здобувачі вищої освіти, психологічна допомогаАнотація
Стаття присвячена проблемі психологічної адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього середовища навчальних закладів. Доводиться актуальність та значущість дослідження, оскільки адаптивні можливості особистості прямо впливають на ефективність її навчальної та майбутньої професійної діяльності. Проаналізовано наукові підходи вітчизняних дослідників до вивчення соціально-психологічної адаптації студентів. Розглянуто фактори, що сприяють або ускладнюють процес адаптації, включаючи особистісні особливості, гендерні відмінності, рівень тривожності, стресостійкість та очікування студентів щодо навчального процесу. Виявлено, що успішна адаптація є фундаментом для професійного становлення майбутніх фахівців, а також взаємопов’язана з ціннісним ставленням до особистості здобувача освіти. Особлива увага приділена аналізу емпіричних досліджень, які виявляють як наявність, так і відсутність значущих гендерних відмінностей в адаптаційних процесах. Підкреслюється необхідність врахування індивідуально-психологічних чинників при розробці програм підтримки студентів. Авторами було досліджено особливості адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього середовища, зокрема вивчено фактори, що сприяють ефективній адаптації. Дослідження проводилось на базі Центру психологічної допомоги та соціальної адаптації Державного університету інтелектуальних технологій і зв’язку. В опитуванні взяли участь 244 здобувачі бакалаврського та магістерського рівнів. Було встановлено, що ключовим фактором адаптації є мотивація до навчання, а також важливими є соціальна та організаційна підтримка. Виявлено статистично значущий зв’язок між рівнем освіти та соціальною підтримкою, зокрема більшу потребу першокурсників у доброзичливості з боку оточення. Гендерний аналіз показав, що жінки частіше відзначають власну мотивацію та значущість підтримки з боку академічного персоналу як чинники успішної адаптації.
Посилання
Aleksieieva T. (2004). Psykholohichni faktory ta proiavy protsesu adaptatsii studentiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Psychological factors and manifestations of the process of adaptation of students to study in a higher educational institution] : dys… k. psykhol. nauk : 19.00.07. Kyiv. 165 s. [in Ukrainian]
Hlivinska O., Myronchuk N. (2015). Osoblyvosti adaptatsii studentiv pershykh kursiv do navchannia u VNZ [Peculiarities of adaptation of first-year students to study in a higher educational institution ] // Profesiina pidhotovka fakhivtsiv u systemi neperervnoi osvity : zbirnyk naukovykh pr[ats / za zah. red. d.p.n., prof. Vitvytskoi S., k.p.n., dots. Myronchuk N. Zhytomyr. S. 209-215. [in Ukrainian]
Genderna rivnovazhnist uchasnykiv osvitnoho protsesu: realii ta perspektyvy [Gender balance of participants in the educational process: realities and prospects]. Materialy Kruhloho stolu vid 13 chervnia 2023 roku [elektronne vydannia] / upor. O. Pletka. K.: ISPP NAPN Ukrainy. 49 s. [in Ukrainian]
Mikhieieva A., Popovych V., Tymofeievoi M., Yakovets K. (2017). Henderni vidminnosti osobystisnoi adaptatsii studentiv do navchannia na 3-mu kursi [Gender differences in the personal adaptation of students to study in the 3rd year]. Bukovynskyi medychnyi visnyk. T. 21. № 2(1). S. 173-176. [in Ukrainian]
Nikitina I. (2020). Henderni osoblyvosti adaptatsii osobystosti zdobuvacha vyshchoi osvity [Gender features of the adaptation of the personality of a higher education applicant] / Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru. Tom 87 № (II). S 149-157. [in Ukrainian]
Sablina N. (2018). Subiektyvni osobystisni kryterii adaptatsii studentiv do navchannia v medychnomu koledzhi [Subjective personal criteria for the adaptation of students to study in a medical college]. Aktualni problemy psykholohii:zb. nauk. prats I-tu psykholohii imeni H.S. Kostiuka, Vyp 18. Psykhofiziolohiia. Psykholohiia pratsi. Eksperymentalna psykholohiia. S. 129 – 136. [in Ukrainian]
Spirina T., Zariuhina Yu. (2014). Osoblyvosti adaptatsii studentiv-pershokursnykiv do umov navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Peculiarities of adaptation of first-year students to the conditions of study in a higher educational institution]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota». Vypusk 32.s.182-184. [in Ukrainian]
Osypenko A. (2015). Features of an adaptation of foreign students of the first and third course. Psykhiatriia, nevrolohiia ta medychna psykholohiia. Tom 2. №2 (4). s.85-90. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.