ІНТЕГРАЦІЯ БОЙОВОГО ДОСВІДУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС: РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЛІДЕРСТВА ТА КОМАНДНОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.5Ключові слова:
бойовий досвід, лідерство, командна робота, військова освіта, ухвалення рішень, освітній процес, моделювання ситуацій, симуляції, ветерани, практичні кейсиАнотація
У статті розглядається питання інтеграції бойового досвіду у освітній процес для розвитку компетентностей лідерства та командної роботи, необхідних для підготовки висококваліфікованих фахівців. Визначено, що бойовий досвід є критично важливим компонентом у розвитку лідерських якостей, стратегічного мислення, стресостійкості, адаптивності, а також навичок швидкого ухвалення рішень та командної роботи. Досліджено нормативно-правові документи, включаючи Концепцію військової кадрової політики в системі Міністерства оборони України на період до 2028 року, Доктрина військового лідерства у Збройних Силах України, Стратегію залучення, розвитку та утримання людського капіталу в силах оборони України на період до 2027 року, які наголошують на необхідності використання бойового досвіду. Доведено, що впровадження бойового досвіду в освітній процес сприяє створенню механізмів збору, узагальнення та передачі знань, що дозволяє підвищити ефективність освітнього процесу. Розглянуто основні напрями інтеграції бойового досвіду в освітні програми, зокрема через моделювання бойових ситуацій, створення кейсів, впровадження симуляцій та рольових ігор, що дозволяють курсантам отримати практичні навички роботи в кризових умовах. Аналізується залучення ветеранів бойових дій як викладачів і менторів для передачі практичних знань і навичок студентам. Досліджено досвід держав-членів НАТО у сфері військової освіти та обґрунтовано необхідність впровадження подібних підходів у національні освітні програми. Узагальнено роль військового досвіду у формуванні психологічної стійкості, відповідальності, ефективної комунікації та координації дій у стресових ситуаціях. Визначено, що інтеграція бойового досвіду в навчальний процес не лише підвищує рівень підготовки військовослужбовців, а й сприяє адаптації управлінських і лідерських підходів для цивільних сфер, таких як кризовий менеджмент, державне управління, безпекові структури та медицина. Узагальнено, що ефективна реалізація запропонованих підходів сприятиме формуванню нової генерації лідерів, здатних діяти у кризових умовах, ухвалювати відповідальні рішення та працювати у високостресових середовищах. Запропоновано рекомендації щодо подальшого впровадження бойового досвіду у освітній процес, розширення співпраці з ветеранами, проведення спеціалізованих тренінгів і навчань, а також розробки відповідних освітніх методик, що сприятимуть підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців.
Посилання
Hykalo, Y. V. (2020). Implemetatsiya natsionalnoho dosvidu praktychnoyi spryamovanosti vyshchoyi viyskovoyi osvity v Zbroynykh Sylakh Ukrayiny [Implementation of national experience of practical orientation of higher military education in the Armed Forces of Ukraine]. Publichne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya [Public Administration and Local Self-Government], (3), 69-75 [in Ukrainian].
Medvid, M., Kryvoruchko, V., Kurbatov, A., Havryshchuk, M., NIKONENKO, A., & Semenov, M. (2023). Study and implementation of combat experience as a prerequisite for the formation of readiness of future officers for service and combat activities. Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy.
Series: "Pedagogical Sciences", (4), 66–74. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-4-66-74 [in Ukrainian].
Zbirnyk vyvchenykh urokiv boyovoho dosvidu. Ch. IV [Collection of Learned Lessons of Combat Experience. Part IV] (2022). TKP-7-0016201.04. URL: https://surl.li/momkeq [in Ukrainian].
Novyy krok. Yak zminyuietsya viyskova osvita v Ukrayini [New Step. How Military Education is Changing in Ukraine] (2021). Ukrayinskyy militarnyy portal [Ukrainian Military Portal]. URL: https://umn.ua/news/4340 [in Ukrainian].
Pro vnesennya zmin do statutu Natsionalnoho universytetu oborony Ukrayiny imeni Ivana Chernyakhovskoho: Nakaz Ministerstva oborony Ukrayiny vid 26.03.2019 № 101 [On Amendments to the Statute of the National Defense University of Ukraine named after Ivan Chernyakhovsky: Order of the Ministry of Defense of Ukraine dated March 26, 2019, No. 101]. Ministerstvo oborony Ukrayiny [Ministry of Defense of Ukraine]. URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/101_nm_2019.pdf [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi viyskovoyi kadrovoyi polityky v systemi Ministerstva oborony Ukrayiny na period do 2028 roku: Nakaz Ministerstva oborony Ukrayiny vid 27 zhovtnya 2023 roku № 637 [On Approval of the Concept of Military Personnel Policy in the System of the Ministry of Defense of Ukraine for the Period up to 2028: Order of the Ministry of Defense of Ukraine dated October 27, 2023, No. 637]. Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny [Official Bulletin of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0637322-23#Text [in Ukrainian].
Profesiyna viyskova osvita [Professional Military Education]. Ministerstvo oborony Ukrayiny [Ministry of Defense of Ukraine]. URL: https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html [in Ukrainian].
Doctrine of Military Leadership in the Armed Forces of Ukraine OP 1-296 (2024). Retrieved from https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2024/01/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%E2%84%962-.pdf [in Ukrainian].
Case № 35 for military leaders. Retrieved from : https://petrimazepa.com/uk/keys_no35_dlya_viyskovikh_lideriv [in Ukrainian].