АНТИКОРУПЦІЙНІ СТАНДАРТИ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.1Ключові слова:
антикорупційні стандарти, публічне управління, цифрові технології, державна підзвітність, доброчесність, відкриті дані, громадський контроль, електронне врядуванняАнотація
У статті досліджуються антикорупційні стандарти в публічному управлінні, їхня роль у забезпеченні прозорості, ефективності та доброчесності державних інституцій. Проаналізовано міжнародний досвід боротьби з корупцією, зокрема політики Європейського Союзу, США, Естонії та Грузії, а також механізми їхнього впровадження в Україні. Особливу увагу приділено сучасному стану дотримання антикорупційних стандартів, функціонуванню ключових органів – НАБУ, НАЗК, ВАКС, а також впровадженню цифрових рішень, таких як ProZorro, електронне декларування, портал відкритих даних data.gov.ua. Досліджено механізми запобігання корупції, серед яких кодекси етики державних службовців, електронні державні послуги, відкриті дані та громадський контроль. Визначено основні виклики у впровадженні антикорупційної політики, зокрема недостатню невідворотність покарання за корупційні злочини, опір реформам з боку політичних еліт, а також недостатню цифровізацію в окремих державних установах. Перспективи розвитку антикорупційної політики в Україні пов’язані з гармонізацією законодавства відповідно до міжнародних стандартів (UNCAC, GRECO, OECD, ISO 37001), подальшою цифровізацією публічного управління, розширенням використання штучного інтелекту та блокчейн-технологій для моніторингу фінансових операцій. Також наголошується на необхідності посилення відповідальності державних службовців, формування культури нульової толерантності до корупції та розширення ролі громадянського суспільства у контролі за використанням державних ресурсів. Запропоновано комплексні заходи для вдосконалення антикорупційної політики, зокрема посилення механізмів незалежного громадського моніторингу, впровадження ефективних систем контролю за державними фінансами, а також активне залучення громадськості до оцінки ефективності реформ. Висновки статті підкреслюють важливість комплексного підходу, що поєднує законодавчі ініціативи, цифрові інструменти та громадський нагляд, як найефективнішого способу боротьби з корупцією та зміцнення довіри суспільства до державних інституцій.
Посилання
Oleshko, A.A., Bondarenko, S.M. and Didenko, E.O. (2020), “Improving approaches to creating a quality management system in local self-government bodies”, Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, [Online], vol. 7, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/7_2020/3.pdf. [in Ukrainian].
Pulina, T.V. (2017), “Quality management in project management of public authorities”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 18, pp. 65-69. [in Ukrainian].
National Integrity Agency – ANI/ URL: http://www.networkforintegrity.org/continents/europe/nationalintegrityagency-ani/.
Reporters without borders/ URL: https://rsf.org/en/ranking.
Syed Hussein Alatas The Sociology of Corruption, 2 nd ed., Singapore: Delta Orient, 1975/ URL: https://iqbalunimed.files.wordpress.com/2018/08/sosiologi_korupsi_-_syed_hussein_alatas.pdf.
Transparency International: the global coalition against corruption. URL: https://www.transparency.org/en/.
u4 Anticorruption Resource Centre. URL: https://www.u4.no/topics/anti-corruption-basics/basics.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. URL: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20061040708/T/D20060708L.pdf.
Virginie Ma-Dupont Roumanie : championne de la lutte contre la corruption en Europe ? Note réactive №° 81. mars 2016 P. 1-2. URL: https://www.economie.gouv.fr/files/files/directions_services/igpde-editionspublications/revuesGestionPublique/IGPDE_Reactive_Roumanie_mars_2016.pdf.