ФОТОЗНІМАННЯ ЯК СПОСІБ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМІН У ВИРАЗІ ОБЛИЧЧЯ ТА САМОСПРИЙНЯТТІ БІЖЕНЦІВ І МІГРАНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.3.37Ключові слова:
емоція, фотознімок, психологія, емотивна трансляція, когнітивний елементАнотація
На перший погляд психологія і фотографія не мають нічого спільного. Однак вони пов’язані рецептивними межами, транслюванням емоцій, глибиною образу та сприйняттям. Фотографія допомагає оцінити та краще зрозуміти людину. Психологія і фотографія пропонують людям інший погляд як на світ, так і на них самих. Тож мета статті – продемонструвати когнітивну ланку з’єднання психології та зображення, проаналізувати формування союзу психології та фотографії для вивчення фотознімання як способу дослідження змін у виразі обличчя та самосприйнятті біженців і мігрантів, надати літературний огляд стосовно питання зв’язку психології і фотографії та розкрити питання емоції як компонента самосприйняття. Представляючи кожну із цих дисциплін, у статті зроблено акцент на їхньому взаємозв’язку: психологія присвячена вивченню поведінки, пізнання та афективності; з іншого боку, фотографія – це процедура або техніка, яка дає змогу отримувати нерухомі зображення реальності за дією світла на чутливу поверхню або датчик і повне уявлення та опис об’єкта. З одного боку, психолог занурюється у внутрішній світ інших людей, щоби втрутитися або дослідити різні процеси, а фотограф ілюструє емоцію людини в момент фотознімання. І хоча фотографові не завжди вдається зафіксувати чужі вирази обличчя чи емоції, він не перестає стикатися з людською трагедією. Те саме, хоча й на інших рівнях, відбувається і з психологом. Як у психології, так і у фотографуванні є ефект емотивної трансляції. Зображення людини генерує, транспортує і надихає. Крім того, у зображенні наявні уявлення, символи або образи, які виникають із роботи кожної означеної професії. Результати роботи над дослідженням змін у виразі обличчя та самосприйнятті біженців і мігрантів указують на наявність когнітивного елемента. У кожному знімку наявна невербальна мова, яку всі трактують однаково й без помилок у час найтрагічнішої події – війни в Україні.
Посилання
Губеладзе І. Як з’являється паніка і чого так швидко поширюється. Інститут соціальної та політичної психології. 2020. https://ispp.org.ua/2020/04/21/
Єременко О. Філософсько-психологічні дослідження особистості : навчально-методичні рекомендації (для студентів факультету психології, політології та соціології НУ «ОЮА»). Одеса : Фенікс, 2020. 59 с. https://hdl.handle.net/11300/13424
Карамушка Л., Дзюба Т. Феномен «здоров’я» як актуальний напрям досліджень в організаційній психології. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 1(16). C. 22–33. https://doi.org/10.31108/2.2019.1.16.2
Нестеренко І. Як покращити психоемоційний стан в час невизначеності. Домашні фінанси. 2020. https://simeinyibudzhet.ua/familybudget/5338/
Хайдукова О. Як упоратися з тривогою. WONDER. Україна. https://www.wonderzine.com.ua/wonderzine/life/psychology/9187
Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навч. посіб.; за ред. Н. Пророк. Київ, 2018. Т. 1. 208 с. https://www.osce.org/files/f/documents/a/a/430805.pdf
Шурдук Л. Що таке депресія? Психологічне консультування та психотерапія. 2019. http://uk.tutotvet.com.ua/depressiya
Plutchik, Robert. Emotions and life: Perspectives from psychology, biology, and evolution. American Psychological Association. 2003. https://psycnet.apa.org/record/2003-04005-000
Спеціальний проєкт соціальної групи «Рейтинг». Психоемоційний стан українців на карантині. 08.04.2020. С. 11. https://ratinggroup.ua/research/ukraine/
Рештакова Н. Психологічний стан населення під час пандемії COVID-19. ISSN 2411-1597. Медсестринство. 2020. № 3. https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/nursing/article/download/11678/11075/41638