ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВУ ПСИХОКУЛЬТУРНОЇ ДЕПРИВАЦІЇ В НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Юліана Миронівна Терлецька

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.16

Ключові слова:

незадоволення культурних потреб, культурні елементи, культурні комплекси, психіка, культура як зовнішнє психічне, науково-педагогічні працівники

Анотація

Стаття присвячена емпіричному вивченню прояву психокультурної депривації в науково-педагогічних працівників, зокре- ма й залежно від їх педагогічного стажу і віку. Емпіричне дослідження проводилося на репрезентативній вибірці, яка ста- новила 308 науково-педагогічних працівників університетів міста Львова. За віком до вибірки ввійшли науково-педагогічні працівники віком від 23 до 77 років, педагогічний стаж яких становить від 1 до 49 років. Вибірка охопила 7 підгруп, сформо- ваних за величиною педагогічного стажу і віком, у кожній з яких було по 44 науково-педагогічних працівника. На основі результатів емпіричного дослідження виявлено, що психокультурна депривація в науково-педагогічних працівників нашої вибірки проявляється на низькому рівні розвитку у 27 (8,76%) осіб, на нижче середнього рівні – у 158 (51,30%) осіб, на середньому рівні – у 119 (38,64%) осіб, на вище середнього рівні – у 4 (1,30%) осіб. У підгрупах науково-педагогічних працівників, сформованих за величиною педагогічного стажу і віком, психокультурна депривація найбільшою мірою – на середньому рівні розвитку – проявляється в VI підгрупі (34–40 років педагогічного стажу, вік – 58–65 років), IV підгрупі (20–26 років педагогічного стажу, вік – 43–50 років) та V підгрупі (27–33 років педагогічного стажу, вік – 51–57 років). Установлено, що такий рівень розвитку психокультурної депривації в науково-педагогічних працівників цих підгруп пояснюється незадоволенням культурних потреб через конфлікт у них старої і нової культур. На рівні нижче середнього розвитку психокультурна депривація в науково-педагогічних працівників проявляється у III підгрупі (13–19 років педагогічного стажу, вік – 36–42 років), VII підгрупі (більше 40 років педагогічного стажу, вік – більше 65 років) і II підгрупі (6–12 років педагогічного стажу, вік – 29–35 років), а на низькому рівні – у I підгрупі (1–5 років педагогічного стажу, вік – 23–28 років). У I, II і III підгрупах розвиток психокультурної депривації спричиняється незадоволенням науково-педагогічними працівниками культурних потреб через несприйняття ними окремих елементів і комплексів наявної культури суспіль- ства, а в найстаршій – VII підгрупі (більше 40 років педагогічного стажу, вік – 66–77 років) – тим, що в цьому віці вони використовують деякі попередні культурні норми та цінності, а також не надто болісно сприймають нову культуру, ставляться до змін по-філософськи.

Посилання

Алексеенкова Е. Личность в условиях психической депривации : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 96 с.

Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений. Минск : ПРАМЕБ, 1992. 383 с.

Бурлачук Л. Психодиагностика : учебник для вузов. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 352 с.

Бурлачук Л. Словарь-справочник по психодиагностике. Санкт-Петербург : Питер-Ком, 1999. 528 с.

Гошовський Я. Ресоціалізація депривованої особистості : монографія. Дрогобич : Коло, 2008. 480 с.

Лангмейер И., Матейчек З. Психическая депривация в детском возрасте : монография. Прага , ЧССР : Авиценум, 1984. 334 с.

Фройд З. «Я» и «Оно». Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2007. 288 с.

Selli T. Culture conflict and crime. New York : Sosial Science Research Council, 1938.

Terletska Yu. Psychic deprivation in scientific terms. Development trends in pedagogical and psychological sciences: the experience of countries of Eastern Europe and prospects of Ukraine : monograph / edited by authors. 2’st ed. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2018. P. 437–463. DOI: 10.30525/978-9934-571-27-5_53.

Terletska Y. Basics of Psychic and Cultural Human Deprivation. International Journal of Psychosocial Rehabilitation. 2020. Vol. 24. Issue 08. P. 6739–6747. DOI: 10.37200/IJPR/V2418/PR280695.

Varii M. Human psyche in modern psycho-energetic conception. ASTRA Salvensis. 2020. Supplement № 1. P. 291–305.

Varii M. The human psyche: psychic and energetic approach. Development trends in pedagogical and psychological sciences: the experience of countries of Eastern Europe and prospects of Ukraine : monograph / edited by authors. 1’st ed. Riga : Baltija Publishing, 2018. P. 111–139. DOI: 10.30525/978-9934-571-27-5_6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06