ВПЛИВ ПСИХІЧНОЇ НОРМАТИВНОСТІ ТА АКЦЕНТУАЦІЙ ХАРАКТЕРУ МОРЯКІВ НА ЇХНЮ СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ЗАЛЕЖНО ВІД ТРИВАЛОСТІ РЕЙСУ ТА ЇХНЬОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.22Ключові слова:
акцентуації характеру, динаміка рейса, моряки, вікові групи, особистісні профілі, особистісні ресурси.Анотація
У статті зазначається, що на початку рейсу за методикою акцентуації характеру К.Леонгарда було встановлено статистично значущі відмінності за шкалами «Демонстративність» і «Дистимність», а також шкалою «Іпохондрія» методики «Міні-мульт». У динаміці рейсу такі відмінності вже встановлено за шкалами «Гіпертимність», «Демонстративність», а також а також «Іпохондрія» і «Депресія» відповідно. Згідно з опитувальником «Міні- мульт», статистично значущо розрізнялися представники 1-ї та 3-ї вікових груп за проявом рис іпохондрії на початку рейсу, а у динаміці рейсу у моряків усіх вікових груп особистісні профілі з провідними піками не змінилися. У динаміці рейсу у моряків усіх вікових груп особистісні профілі з провідними піками не змінилися. Статистично значуще у динаміці відбулося зниження рівня ригідності і педантичності у моряків 2-ї вікової групи. Представники 3-ї вікової групи статистично значуще продемонстрували тенденцію до нівелювання акцентуацій характеру за гіпертимним та емотивним варіантами. Вони характеризувалися зниженням підвищеного фону настрою, а також рівня чутливості та сприйнятливості із загострених рис у бік норми. Крім базових особистісних ресурсів, задіяних на усіх фазах довготривалого рейсу та після нього (емоційна стійкість, емоційна комфортність, сміливість, високий самоконтроль, внутрішній контроль), на кожній з них актуалізуються додаткові особистісні ресурси. Так, на початку рейса – це якості, що свідчать про реалістичне ставлення до життя (довірливість, практичність, релаксація, незалежність), протягом рейса – ті, що спрямовані на конструктивне спілкування (товариськість, кмітливість, довірливість, правдивість, уникнення боротьби). Після закінчення рейсу виокремлюються два комплекси особистісних ресурсів, що забезпечують справжню та хибну види реадаптації.
Посилання
Безлуцька О.П. Психічна стійкість майбутніх моряків як основа готовності до роботи в екстремальних ситуаціях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 71. Т. 2. С. 43–46.
Зайцева Т.Г. Теорія і практика самоменеджменту психофізичних станів моряка з активізації людського ресурсу та подолання проблеми аварійності на флоті : монографія / Т.Г. Зайцева, В.Ф. Ходаковський ; за ред. Т.Г. Зайцевої. Херсон : ХДМА, 2012. 170 с.
Косенко К.А., Маркова М.В. Особливості психосоціального стресу й тривожно-депресивного реагування у представників командного і робітничого складу морського торгівельного і пасажирського флотів. Український вісник психоневрології. 2020. Том 28. Випуск 1(102). C. 54–59.