ТИПОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ КРЕАТИВНОСТІ СУБ’ЄКТА НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.20

Ключові слова:

суб’єкт, навчально-професійна діяльність, структура, образна креативність, вербальна креативність, чинник, кластер.

Анотація

Дане дослідження присвячене актуальній проблемі виявлення, опису та належної наукової інтерпретації типологічних особливостей креативності суб’єкта на початковому етапі навчально-професійної діяльності. Досягнення мети дослідження реалізується послідовно за рахунок аналізу науково-методологічних передумов досліджуваної проблематики, збору та обробки емпіричного матеріалу дослідження, його кластерному аналізу тощо. Виявлено, що вивчення креативності суб’єкта навчально-професійної діяльності доцільно здійснювати з урахуванням мікровікової специфіки її становлення, розглядаючи окремо вербальний та невербальний компоненти креативності, та аналізуючи типологію вербальної та образної креативності, які можуть більш детально описати основні групи студентів за їх провідними особливостями креативності. Враховуючи вищезазначені міркування, нами було здійснено кластеризацію значень показників окремо вербальної та образної креативності особистості студентів на початку, всередині та наприкінці навчання у ЗВО. За результатами проведеного дослідження можна стверджувати, що на сучасному етапі становлення педагогічної психології під креативністю розуміється вмотивована здатність до інноваційної діяльності, що детермінується низкою нелінійних, багаторівневих особистісних характеристик людини (мотиваційно-особистісні, когнітивно-операційні та зовнішні чинники). Проте, на початку навчання вербальна та образна креативність студентів або узгоджуються між собою у специфічному типі, якому відповідає домінування образної креативності над вербальною, або ж креативність першокурсників по видам компенсують одна одну – типу з низькими показниками образної креативності відповідають типи з підвищеними показниками вербальної креативності. Доведено, що в іншому випадку, навпаки, типу студентів-першокурсників з низьким рівнем вербальної креативності відповідають типи з підвищеними показниками образної креативності.

Посилання

Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки : автореф. дис… канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2008. 20 с.

Акімова О. В. Теоретико-методологічні засади формування творчого мислення майбутнього вчителя в умовах університетської освіти : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2010. 44 c.

Антонова О. Є. Теоретико-методологічні засади навчання обдарованих студентів у педагогічних університетах : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.01. К., 2008. 43 c.

Кисельов К. C. Теоретичні засади дослідження креативності майбутнього педагога. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. Миколаїв : МНПУ, 2016. № 1(16). С. 188–192.

Куцевол О. М. Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури. Вінниця : Глобус-прес, 2006. 348 с.

Психологічна енциклопедія / [авт.-упоряд. О. М. Степанов]. К. : «Академвидав», 2006. 422 с.

Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології XX століття: навчальний посібник. К. : Либідь, 2003. 990 с.

Саврасов М. В. Емоційно-мотиваційні складові креативності особистості : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01. Харків, 2012. 224 с. 9. Татенко В. О. Суб’єкт психічної активності в онтогенезі : автореф. дис…. докт. психол. наук : 19.00.01. К., 1997. 44 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06