ІМІДЖ ФУТБОЛЬНИХ ФАНАТІВ ЯК МАРКЕР ЇХНЬОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.1.11Ключові слова:
імідж, імідж футбольних фанатів, психологічне благополуччя особистості, футбольні фанатиАнотація
У статті розглядається проблема формування специфічних рис іміджу футбольних уболівальників, фанатів у рамках теоретичної концепції та контексті сучасних підходів до аналізу психологічного благополуччя особистості. У статті зроблено акцент на соціальній значущості проблеми підтримки психологічного благополуччя особистості та іміджу футбольних уболівальників. Показано, що характеристики та риси іміджу футбольних фанатів відіграють ключову роль у процесі його формування, а базовими характеристиками формування іміджу футбольних фанатів є здоровий дух, знання тонкощів футболу, згуртованість, участь у виїздах, фанатизм як спосіб самоствердження, місцевий патріотизм, хуліганські вчинки, використання нецензурної лексики, ксенофобія, фанатизм як відхід від реальності. Показано, що здоровий дух українських футбольних фанатів слід віднести до найбільш важливих ознак їхнього іміджу, а моральна атмосфера на спортивних майданчиках головним чином створюється поведінкою фанатів і суттєво впливає на морально-психологічний стан спортсменів і їхню подальшу перемогу або поразку. Результати проведеного дослідження дають можливість проаналізувати наявність/відсутність базових складників психологічного благополуччя у футбольних фанатів. Результати дозволяють зробити висновок, що у різних верств населення склався плюралістичний погляд на імідж футбольних фанатів. Імідж футбольних фанатів має низку яскравих психологічних рис, які відрізняють його від іміджів інших категорій спортивних уболівальників. Імідж футбольних фанатів має велику кількість значущих показників і як стереотип у суспільній свідомості обмежується такими емпіричними референтами, як: відхід від реальності, ксенофобія фанатів, використання фанатами нецензурної лексики, хуліганські вчинки фанатів, зв’язок фанатизму з місцевим патріотизмом, фанатизм як спосіб самоствердження, підтримка фанатами своєї команди на виїздах, згуртованість фанатів, знання фанатами тонкощів футболу, здоровий дух фанатів. Проведений аналіз дає змогу стверджувати, що з шести базових складників психологічного благополуччя у поведінці футбольних фанатів присутні тільки дві, і виходячи з класичного його розуміння є реалізованим частково, тільки на 33%, тобто стан їхнього психологічного благополуччя не є задовільним і вказує на соціальну значущість проблеми підтримки психологічного благополуччя та іміджу футбольних фанатів.
Посилання
Ryff C. The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology. 1995. Vol. 69. P. 719–727.
Мушкета Р., Кіндрат П. В., Демчук О. О. Педагогічні впливи у спортивних неформальних угрупуваннях як метод соціалізації молоді. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. Вип. 12 / упоряд. : Р. В. Павелків, Н. В. Корчакова ; ред. кол. : Р. В. Павелків, Н. В. Корчакова, В. І. Безлюдна. Рівне : РДГУ, 2019. 244 с.
Бримсон Д. Фанаты: Триумфальное шествие футбольных хулиганов по Европе / пер. с англ. С. Варламова. Ред Фиш. Санкт-Петербург : ТИД Амфора, 2004. 382 с.
Алмашин В. А. Don’tstop. Вболiвальники – фанати – хулiгани. Iсторiя руху прихильникiв ФК «Динамо» Київ у спогадах очевидцiв. Київ : Нора-Друк, 2006. 104 с.
Малий Т. Про фанатів без фанатизму. 19.09.2018. URL: http://zaxid.net/home/showSingleNews.do?pro_fanativ_bez_fanatizmu&object Id=1304278
Карсканова С. В. Фахове зростання та психологічне благополуччя: емпіричне дослідження. Матеріали Третьої Міжнародної науково практичної конференції «Культурно-історичний та соціально-психологічний потенціал особистості в умовах трансформаційних змін у суспільстві», 16–17 вересня 2011 року, м. Одеса, Одеса : Принтмастер, 2011. С. 59–66.